بک لینک بهتر است یا رپرتاژ؟

اگر بک لینک انتخابی شما spam score پایینی داشته باشد و سایتهای زیادی از منبع مورد نظر بک لینک دریافت نکرده باشند و احتمال ماندگاری بالا باشد طبیعتا" بک لینکهای اینچنینی توصیه میشوند.

اما در مورد رپرتاژ:

رپرتاژ آگهی همیشه خوب است.فقط راندمان بک لینک را ندارد.

نیاز است تا بازه های زمانی مناسبی را برای رپرتاژهای مورد نظرتان در نظر بگیرید و با سرعغت زیاد اقدام به ایجاد بک لینک ننمایید.

در مجموع انجام هر دو مورد با رعایت شرایط زمانبندی و استفاده از لینکهای فالو و دوفالو با اختلاف زمانی  و انتشار مقالات واقعی برای رپرتاژ توصیه میشود.

چه چیزی کیفیت بک لینک را تعیین می‌کند؟

به‌طورکلی، یک بک لینک باکیفیت دارای مشخصه‌های زیر است:

  • لینک فالو (dofollow) باشد و نه nofollow؛
  • در میان محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد؛
  • انکر تکست (anchor text) یا متن لینک کاملاً طبیعی به نظر برسد.

 

چه سایتی برای گرفتن بک لینک مناسب است؟

وب‌سایتی که:

  • با محتوای لینک مرتبط باشد؛
  • اعتبار بالایی داشته باشد.

حال تک تک این موارد را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

 

1. تناسب و ارتباط بک لینک

منبعی که از آن بک لینک می‌گیرید به اندازه خود یک لینک اهمیت دارد. درواقع، گوگل زرنگ‌تر شده و روزگار بک لینک گرفتن از وب‌سایت‌های بی‌ربط و نشستن به این امید که جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید به سرآمده است.

به عنوان نمونه، اگر در زمینه طراحی وب فعالیت می‌کنید، لینک مرتبط لینکی است که از وب‌سایتی دریافت کرده‌اید که مضمون آن با طراحی وب و زیرساخت‌های آن همخوانی دارد (مثلاً مباحث بازاریابی و فروش یا سئو) و نه وب‌سایتی که موضوع آن چیزی مثل باغبانی است.

ارتباط لینک توسط متن لینک، محتوای متن اطراف لینک و سایر لینک‌های خارجی موجود در آن صفحه تعیین می‌شود.

با استفاده از لینک‌های مرتبط، نه‌تنها گوگل را خشنود می‌کنید، بلکه به دلیل تناسب محتوای دو وب‌سایت لینک دهنده و گیرنده لینک، مشتریان بالقوه بهتر و مناسب‌تری را نیز به دست خواهید آورد.

 

بک لینک

 

2. اعتبار سایت

با داغ‌تر شدن بازار رقابت، فقط داشتن لینک‌های مرتبط کفایت نمی‌کند، بلکه به داشتن بک لینک از وب‌سایت‌های بسیار معتبر یا وب‌سایت‌هایی نیاز دارید که گوگل به خاطر ارزش محتوا و لینک‌هایشان به آن‌ها اعتماد دارد.

به‌عنوان‌مثال، شاید سایت‌های خبری مطرح زیاد به کسب و کار شما ربطی پیدا نکنند، اما اگر از آن‌ها بک لینک بگیرید اعتبار بالایشان می‌تواند به وب‌سایت شما هم سرایت کند.

برای ارزیابی ارزش بک لینک هر وب‌سایت می‌توانید Domain Authority آن را در وب‌سایت Moz بررسی کنید. Domain Authority شاخصی است که توسط وب‌سایت مطرح Moz ابداع شده و بسته به تعداد و کیفیت لینک‌های هر وب‌سایت برای آن یک امتیاز (از 1 تا 100) در نظر می‌گیرد.

 

بک لینک چیست؟ چگونه بصورت اصولی می بایست برای سایت خود بک لینک دریافت نماییم؟ آیا گوگل تا به حال شما را پنالتی کرده است؟ در صورتی که این اتفاق برای شما افتاده باشد می دانید که شناسایی و رفع مشکل چه قدر زجر آور است. اگر تا حالا پنالتی نشده اید، خطر پنالتی شدن همیشه شما را تهدید می کند. وقتی بک لینک های غیر طبیعی در گوشه کنار شما را تهدید می کنند، چگونه می تواندی از آن ها جلو گیری کنید؟

بک لینک چیست؟

پیوندها همان لینک هایی هستند که از یک وب سایت به سایت دیگر اشاره می کنند، به این نوع از لینک ها اینباند لینک ها، لینک های خارجی و لینک های ورودی نیز می گویند. برخی از پیوند ها می توانند داخلی باشند که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر سایت اشاره می کنند. 

پیوند ارز اینترنت به شمار می آید. زیرا پیوند ها ارزش را منتقل می کنند و برای داشتن یک وب سایت ارزشمند لازم است از آن ها استفاده کنید.

اگر بخواهیم در قالب یک مثال ارزش لینک های خارجی را به شما نشان دهیم ، فرض کنید قصد سفر به ترکیه را دارید. در این حین اگر 3 نفر به شما پیشنهاد دهند که کدام هتل برای شما مناسب است ، درواقع به شما پیوندی به سمت آن هتل داده اند و آن را نزد شما معتبر تر کرده اند.

در وب سایت ها نیز این قانون لینک دهی به همین مقدار ارزشمند می باشد.

در لینک های داخلی ، هنگامی که چندین پیوند به یک صفحه خاصی از دامنه ارجاع داده می شوند ، یک سیگنال برای موتور های جست و جو ارسال می شود که حاکی از اهیمت صفحه مورد نظر دارد.

چند سالی است که گوگل برای دنبال کردن این پیوند ها الگوریتم هایی را تعبیه کرده است تا سایت های اسپم را شناسایی کند. با این حال ممکن است برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که این الگوریتم ها چیست؟ نحوه کار آن ها چگونه است؟ آیا آن ها همه لینک ها را ارزیابی می کنند؟ در جواب باید بگوییم همه چیز از مفهومی به نام EAT شروع می شود.

EAT چیست؟

عبارت EAT مخفف شده 3 عبارت expert ، authoritative و trustworthy است که در معادل فارسی می توان گفت متخصص ، معتبر و قابل اعتماد.

درواقع عملکرد الگوریتم های گوگل نشان می دهد وب سایت هایی که این 3 مورد را رعایت نمی کنند ، از کیفیت پایین تری بر خوردار می باشند. از طرفی سایت هایی که این 3 مورد را رعایت می کنند ، علاوه بر اینکه سایت بهتری به شمار می آیند ، دارای اثبات آینده را نیز می باشند.

اگر این 3 مورد یعنی وبسایت متخصص ، معتبر و قابل اعتماد را رعایت کنید ، ارزش زیادی به کاربر خود ارائه خواهید کرد و این همان چیزی است که گوگل در تلاش است به نمایش بگذارد.

در بک لینک از وبسایت ها با EAT بالا استفاده کنید

اگر از وبسایتی که این 3 مورد را به خوبی رعایت کرده است پیوند بگیرید ، آنگاه بک لینک شما از کیفیت بالایی بر خوردار است.

برای مثال یکی از سایت هایی که EAT بالایی دارد ، ویکی پدیا است. این سایت تخصص های زیادی در خود ارائه کرده از طرفی اعتبار و اعتماد بالایی نزد وبسایت های دیگری دارند به طوری که لینک های زیادی از سایت های دیگر دریافت می کند.

مسلما بک لینک از ویکی پدیا یکی از بهترین بک لینک هایی است که می توانید تجربه کنید اما به دلیل اینکه تا حدود زیادی غیر ممکن است ، لازم نیست سایت هایی که از آن ها پیوند می گیرید در حد ویکی پدیا باشند. فقط لازم است سایتی تخصصی مرتبط با موضوع شما با اعتبار و اعتماد بالا باشند.

 

با پیشرفت الگوریتم ها ، این ترفند از بین رفت و اگر امروزه از آن استفاده کنید به احتمال زیاد جریمه خواهید شد و صفحات یا کل سایت ممکن است از نتایج گوگل حذف شوند.

بک لینک های سالم ، پیوند هایی هستند که به صورت منطقی تقسیم شده اند و از یک وبسایت چندین هزار لینک گرفته نشده باشد. از طرفی پیوند ها باید در طول زمان زیادی ایجاد شوند و یکی از اصلی ترین مشخص پیوند سالم و بدون دروغ همیشگی بودن آن است.

پیوند های تحریریه

اگر به یاد داشته باشید ، استراتژِی محتوای 10 برابر را به شما توضیح دادیم. چنین محتوایی که ارزش بالایی را دارد ، باعث می شود تا سایت های دگیر به عنوان یک منبع یا مرجع یادگیری ، به سایت شما لینک بدهند. چنین لینکی که نیاز به هیچ اقدامی به جز محتوای عالی ندارد ، پیوند تحریریه می گویند.

پیوند ها باید به مرتبط باشند!

یکی از معیار های نمایه لینک عالی ، پیوند های مرتبط است که ارزش بالایی را منتقل می کنند. برای مثال اگر فروشگاه حیوانات خانگی دارید ، گرفتن لینک از انجمن مربوط به پرورش حیوانات خانگی ارزش بیشتری نسبت به پیوندی دارد که از یک سایت فروش کادو و هدیه گرفته اید.

لینک های مرتبط می تواند سیگنال مثبتی باشد تا گوگل از موضوع سایت و صفحه هدف داشته باشد درحالی که اگر این پیوند ها مرتبط نباشد باعث سر در گمی خزنده ها و موتور های جست و جو می شوند.

درلینک های خود از انکرتکست ها به درستی استفاده کنید

انکر تکست ها کلمات لینک شده ای هستند که ارزش بالایی دارند. این کلمات به گوگل نشان می دهد صفحه ای که به آن لینک داده است ، در چه مورد صحبت می کند. به همین خاطر استفاده از آن در لینک سازی خارجی از اهیمت بالایی بر خوردار است. اما به یاد داشته باشید استفاده ی بیش از حد از انکر تکست ها می تواند به شدت مضر باشد زیرا گوگل متوجه می شود که شما قصد دارید رتبه بندی ها را در یک کلمه خاص از به نفع خود بهبود دهید.

از پیوند ها به سایت خود ترافیک ارسال کنید

یکی از اشتباهات رایجی که در لینک سازی خارجی توسط برخی از سئوکار ها انجام می شود ، لینک سازی برای گوگل است به طوری که مخاطب هیچگاه روی آن کلیک نخواهد کرد. اریک وارد ، رهبر سئو و لینک سازی می گوید شما باید در لینک سازی به گونه ای عمل کنید که ممکن است فردا گوگل از بین برود!

در نتیجه لازم است روی لینک هایی تمرکز کنید که کاربری را به سایت شما منتقل می کند و مهم تر از ان کاربر باید به محتوای ارزشمندی از سایت شما دست یابد و محتوا های شما برای او مفید باشد. اگر در لینک سازی از سایت های مرتبط با سایت خودتان پیوند بگیرید به احتمال زیاد کاربران روی پیوند ها کلیک خواهند کرد و محتوای شما برای آن ها مفید خواهد بود.

نمای لینک سازی خارجی اسپم

کمی قبل تر گفتیم در لینک سازی ، معیار هایی که رعایت می کنید را پروفایل یا نمای لینک سازی شما می گویند. حال معیار هایی که باعث می شود پروفایل لینک سازی خارجی شما اسپم شناسایی شود ، عبارت است از : کیفیت پایین لینک ها ، لینک سازی غیر طبیعی و آب زیر کاه

روش های خرید بک لینک و تبادل لینک دقیقا همین موارد را شامل می شود که منجر به خراب شدن نمای لینک سازی شما می شود.

خرید و  تبادل لینک شاید ساده و راحت به نظر برسد اما به یاد داشته باشید این کار می تواند زحمات شما را یک شبه به باد دهد و مجازاتی از سمت گوگل برای سایت شما اعمال شود.

 

بک‌لینک خوب کدام است؟

پیش از آنکه وارد جزییات بیشتری در مورد تشخیص کیفیت بک لینک‌ها شویم. خوب است بدانید که در رابطه با بک لینک‌ها در سال‌های اخیر تغییرات گسترده‌ای اتفاق افتاده است. در گذشته دریافت بک لینک حتی از سایت‌های بی کیفیت و اسپم منجر به افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شد. اما با انتشار الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، تغییرات مهمی در حوزه بک لینک اتفاق افتاد. بطور کلی همه‌ی بک‌لینک‌ها یکسان نیستند. ملاک‌هایی برای تشخیص بک‌لینک خوب از بک‌لینک بی‌کیفیت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مرتبط بودن سایت

گوگل برای بک‌لینک‌های مرتبط ارزش بیشتری قائلی است، زیرا احتمال کلیک کردن کاربران روی آن‌ها بیشتر است. منظور از بک‌لینک مرتبط چیست؟ فرض کنید یک ساعت‌فروشی دو بک‌لینک از دو سایت داشته باشد. اولی سایتی درباره گربه‌ها و دیگری سایتی برای فروش باتری. در این مورد، بک‌لینک دومی ارزش بیشتری نسبت به اولی دارد چون مرتبط‌تر است.

این اصل برای آدرس دامنه هم صدق می‌کند. کسی که در حال مشاهده سایتی مانند watches.ir است احتمال بیشتری دارد که روی لینک سایت فروش ساعت کلیک کند تا کسی که در حال بازدید سایتی مانند cats.ir است.

اعتبار سایت بالا

بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های قوی‌تر گرفته می‌شوند، نسبت به سایت‌های ضعیف‌تر معمولا «اعتبار» بیشتری با خود به همراه می‌آورند.

اعتبار یک صفحه ارتباط مستقیمی با ترافیک ارگانیک آن دارد. با این وجود، بک‌لینک‌هایی که از یک سایت معتبر گرفته می‌شوند، لزوما همواره اعتبار بیشتری به ارمغان نمی‌آورند.

گوگل اعلام کرده که «اعتبار»ی که از یک صفحه به لینک‌های خارجی آن انتقال داده می‌شود، به طور مساوی بین همه لینک‌ها تقسیم می‌شود. بنابراین در اینجا تعداد لینک‌های موجود در آن صفحه نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر از دو صفحه با اعتبار کاملا یکسان بک‌لینک داشته باشید که یکی از آن‌ها لینک‌های خارجی بیشتری دارد، اعتباری که از صفحه‌ی دیگر (با لینک‌های کمتر) به سایت شما داده می‌شود بیشتر خواهد بود.

 

لینک‌سازی داخلی (Internal Links):

ایجاد یک بک لینک در صفحات داخلی یک وبسایت را لینک‌سازی داخلی می‌گویند، به عبارتی دیگر زمانی که یک صفحه از سایت شما به صفحه دیگر از همان سایت لینک دهد می‌گوییم لینک داخلی ایجاد شده است.

لینک‌سازی خارجی (External Links):

به لینک‌سازی از یک سایت دیگر به یکی از صفحات وبسایت شما لینک سازی خارجی گفته می‌شود، این نوع لینک‌سازی در افزایش اعتبار و ارزش سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بک لینک‌های خارجی به دو دسته بک لینک‌های follow و Nofollow تقسیم می شوند:

لینک فالو (Follow):

کلیه بک لینک ها به طور پیشفرض فالو یا دوفالو (Dofollow) هستند، منظور از لینک فالو این است که ربات‌های گوگل اجازه دارند مقصد آن لینک را دنبال کنند و در صورت معتبر بودن، رتبه سایت مقصد را نیز افزایش می‌دهد.

لینک نوفالو (Nofollow):

زمانی که یک لینک را به لینک نوفالو تبدیل می‌کنیم به این معنی است که موتورهای جستجو اجازه بررسی و دنبال کردن آن لینک را ندارند؛ همچنین از سایت مبدا هیچگونه ارزش و اعتباری به سایت مقصد منتقل نشود. با استفاده از دو روش زیر می‌توانید لینک‌ها را به نوفالو تبدیل کنید:

  1. می‌توانید از دستور rel=”nofollow” استفاده کنید. به این صورت که مانند مثال زیر برای هر کدام از لینک‌ها دستور rel=”nofollow” را قرار دهید.

<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Google</a>

  1. یا از افزونه Nofollow for external link برای این کار استفاده کنید.

معرفی انواع بک لینک

مزایای استفاده از بک لینک در سئو وبسایت

هر وبسایتی برای موفقیت و ارائه خدمات و محصولات خود نیازمند مشتریان و بازدیدکنندگان بسیاری است، تا زمانی که یک سایت بازدیدکننده‌ای نداشته باشد بدون شک رتبه مناسبی در گوگل کسب نخواهد کرد و در نتیجه قادر به فروش محصولات و خدمات خود نخواهد شد؛ یکی از مواردی که در جذب بازدیدکننده و افزایش ترافیک سایت تاثیر زیادی دارد بک لینک‌ها می‌باشند. بک لینک‌های باکیفیت تاثیر شایانی در الگوریتم‌های گوگل دارند و در بالا بردن رتبه سایت موثرتر خواهند بود. در ادامه به برخی از مزایای بک لینک‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش اعتبار سایت

ایجاد بک لینک‌های مرتبط و باکیفیت ارزش و اعتبار زیادی از سمت موتورهای جستجو برای وبسایت شما به ارمغان می‌آورد، نامرتبط بودن Backlink می‌تواند از اعتبار سایت بکاهد و حتی در مواردی موجب جریمه شدن سایت توسط گوگل شود. توصیه می‌کنیم در هنگام قرار دادن بک لینک از مرتبط و باکیفیت بودن آن اطمینان حاصل کنید تا با نتیجه معکوس استفاده از Backlink مواجه نشوید.

  • افزایش رتبه‌بندی سایت

بک لینک از مهمترین پارامترهای سئو و بهینه‌سازی وبسایت است که با قرار دادن Backlink می‌توانید رتبه سایت خود را بهبود بخشیده و بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید. تا زمانی که وبسایت شما بازدیدکننده‌ای نداشته باشد قطعا نمی‌توانید شانسی برای موفقیت در عرصه وب کسب کنید، بنابراین از دیگر مزایای مهمی که استفاده از بک لینک دارد رتبه‌بندی و ترافیک ورودی سایت را افزایش می‌دهد.

  • افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات

از دیگر مزیت‎های مثبتی که بک لینک‌ها دارند این است که سرعت جستجو و ایندکس کردن صفحات وبسایت را توسط خزنده‌های موتور جستجو بالا می‌برند. شما می‌توانید با ایجاد یک Backlink مرتبط و متناسب کاری کنید تا ایندکس محتوای وبسایت خود را تا اندازه زیادی افزایش دهید.

معایب و تاثیرات خرید بک‌لینک در سئو وبسایت

بکارگیری بک‌لینک با روش‌های اصولی مزایای زیادی به همراه دارد، اما استفاده از روش‌های غیراستاندارد اثرات مخربی را بر روی سایت شما خواهد گذاشت، یکی از این معایب گوگل پنالتی می‌باشد؛ گوگل پنالتی به مجازاتی گفته می‌شود که گوگل برای وبسایت‌هایی که از روش‌های غیرمجاز برای سئو وبسایت استفاده می‌کنند در نظر می‌گیرد. از مواردی که تاثیر منفی در سئو سایت می‌گذارد استفاده از بک‌لینک‌های نامناسب، خرید بک لینک انبوه، خرید بک لینک گروهی، استفاده از محتوای تکراری و یا کپی شده و موارد بسیار دیگری هستند که موجب نقض قوانین و مقررات گوگل می‌شوند. گوگل نه‌تنها وب‌سایت‌هایی که لینک‌ها را دریافت کرده‌اند مجازات می‌کند، بلکه وب‌سایت‌هایی که لینک‌ها را قرار داده‌اند نیز مجازات می‌کند. مجازات گوگل تاثیرات مخربی بر روی ترافیک سایت شما گذاشته و رتبه سایت را کاهش می‌دهد.